Ahad, 25 Ogos 2013

Kenapa nampak benda ghaib, apa nak buat?

Pandangan yang awam suka kepada kelebihan tertentu.  Bagi muridin ( mereka yang mempelajari Ilmu ) adalah di saran Nabi tidak menuntut selain ilmu untuk mengerjakan amal yakni sesudah berilmu diyakini perbuatan amal yang tidak mensyirikkan Allah.

    Ujian ada panduanNya yakni bila ada sesuatu atas sesuatu selain kepada Allah dari Allah adalah batil.
Kelebihan karamah atau sebagainya hanyalah ujian Allah samada memilih karamah atau meilih Allah.  Jika pilihannya condong kepada karamah maka kesitulah jadinya.  Sah menerima pada satu satu masa hanyalah satu perkara yang wujud  sesuatu dari WujudNya dan bukan wujud makluk  kerana makluk.

   Hanya dengan ilmulah yang menyuluh tipu daya ini, ilmu ialah penyuluh  keterangan mengenaiNya.

Cuba teliti cerita ini,

Pada satu masa ada seorang Abid yang sangat warak, beramal siang dan malam, lantaran kekosongan berlaku pada dirinya.  Bila isterinya hendakkan seorang anak selama perkahwinan tidak ada seorang anak pun.  Suatu hari ia memohon kepada Allah dan dapatlah kurniaan seorang anak perempuan yang sangat comel.  Suami isteri yang tua ini begitu sayang dengan anak yang comel ini.

   Lantaran semasa Si Abid ini beramal datang teguran Allah, kamu beramal kepadaKu, pilihlah di antara anakMu dan diri KU, hanya sah Ku terima hanya satu.
Akan Ku ambil nyawa anak mu atau kamu memilih beribadat kepadaKU.  Tiada selain hanya yang satu. Maka si Abid memilih beribadat kepada TUANnya, maka Tuhan mengambil nyawa anaknya.
 Di malam malam berikutnya si Abid bermimpi anaknya menunggunya di Syurga, dia terus beramal tanpa rasa sedih.

 Si isteri yang tidak redha dengan apa yang berlaku, dimimpikan anak itu menunggunya di neraka yang api menjulang julang.  Si isteri bertanya kepada suaminya, maka dia pun menjawab, tiada Tuhan selain Allah yang berkuasa ke atas makluknya termasuklah mengadakan makluk yakni syurga, neraka, malaikat, jin , akal, nafsu , kursi, arays dll yang tidak nampak di mata kasar atau teropong halus , tersembunyi kekayaanNya didengari difahami dengan mata hati dengan tanda bunyi bayan ( lisan ) dan matan jika diteliti perkataan difahami bahasa.
 
  Belajar dan mempelajari ilmu bukan terhennti kepada kelebihan tertentu sebaiknya jalan terus di dalam perjalanan yang jauh didekatkan dengan pendekatan mengenal dari banyak sudut jalan mendekati diri kepada Allah.  Sedikit ujianNya bukan untuk ke situ tetapi teruskan kehadapan dan berhadapan dengan rehda.

          Tujuan dan matlamat Ilmu terkandung di Kalimahul Syahadah dan segala amal di dalam mengerjakan Solat, Puasa, Zakat dan Haji. Beza ilmu dan amal ialah mengenal Ilmu sebelum mengerjakan amal.   Segala amal iaitu solat, puasa, zakat dan haji dan bukan ilmu, semua itu adalah amal.

Ilmu pada Awalul Islam Kalimatul Syahadah digariskan ulamaq Awallludin Marifatullah, awal awal mengenal agama ialah mengenal Allah melalui Ilmu.  KALIMATUL SYAHADAH itulah ILMU, wahal solat , puasa, zakat dan haji itu adalah amal.

         Banyak berlaku kesilapan hari ini, ramai mengerjakan amal dikatakan ilmu , tanpa membincangkan kalimahtul syahadah sebenar benar ilmu.
Tanpa ilmu mengerjakan amal , adalah sesat yang amat sangat.

         Mempelajari ilmu untuk kenal apa barang dan bukti ( dalil dan kenyataan ) sebelum mengenal perbuatan ( amal ).
Dalil  ( petunjuk ) yakni ilmu dan dibuktikan mengenal baharulah mengerjakan perbuatan ( amal ).  Amal mesti disertai dengan Ilmu.

       Mengenal Ilmu hingga dapat menyaksi Tuhan sebenar Tuhan baharulah mengerjakan amal, amal bukan untuk dibuat buat tetapi perbuatan yang difahami ( berilmu ) dan diterangi ( pengertian ) dan diperelokkan ( kenyatan berTuhan ) dan mengalami ( Iqtikad Ketuhanan ).


 SEPULUH PINTU SYAITAN MENGUASAI MANUSIA,Pada ketika itu, syaitan berlumba-lumba untuk memenangi dan menguasai hati manusia. Mereka akan sedaya upaya menawan hati itu dan memujuk nurani manusia untuk melanggar segala perintah Allah.Namun, beruntunglah manusia yang berupaya menangkis godaan itu. Mengikut ulama, syaitan akan menguasai tubuh badan manusia melalui 10 pintu iaitu:

Pertama – melalui sifat sombong dan angkuh. Dua sifat ini mudah tersemai dan subur dalam diri manusia. Ia berpunca sikap ego manusia yang mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan dan kesenangan.

Kedua – melalui sifat bakhil dan kedekut. Setiap harta benda dan kemewahan yang diperoleh adalah kurniaan Allah. Ia seharusnya dibelanjakan ke jalan yang hak (benar).

Ketiga – melalui sifat takbur dan bongkak. Sifat ini selalunya bertapak dalam diri seseorang manusia yang berasakan dia sudah memiliki segala-galanya dalam hidup ini. Mereka terlupa bahawa kesenangan dan nikmat yang dikurniakan itu boleh ditarik oleh Allah pada bila-bila masa saja. Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang takbur.” (Surah an-Nahl, ayat 23)

Keempat – sifat khianat. Khianat yang dimaksudkan bukan saja melalui perbuatan merosakkan sesuatu yang menjadi milik orang lain, tetapi juga mengkhianati hidup orang lain dengan tidak mematuhi apa-apa bentuk perjanjian, perkongsian dan sebagainya.

Kelima – sifat tidak suka menerima ilmu dan nasihat. Junjungan Rasulullah selalu menasihati sahabat menjauhkan diri daripada menjadi golongan keempat ini kerana ia dibenci Allah

Keenam – melalui sifat hasad. Perasaan hasad dengki selalunya akan diikuti dengan rasa benci dan dendam yang berpanjangan. Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud: “Hindarilah kamu daripada sifat hasad kerana ia akan memakan amalan kamu seperti api memakan kayu yang kering.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Ketujuh – melalui sifat suka meremehkan orang lain. Sifat ego manusia ini selalunya akan lahir apabila seseorang individu itu merasakan dirinya sudah sempurna jika dibandingkan dengan orang lain. Orang lain dilihat terlalu kecil dan kerdil jika dibandingkan dengan apa yang dia miliki. Abu Umamah pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud: “Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik ialah orang tua, orang yang berilmu dan imam (pemimpin) yang adil.” (Riwayat Muslim).

Kelapan – melalui sifat ‘ujub atau bangga diri. Menurut Imam Ahmad, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Jangan kamu bersenang lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-senang saja.” (Riwayat Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)

Kesembilan – melalui sifat suka berangan-angan. Islam agama yang menentang sifat malas. Orang yang berat tulang untuk berusaha bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup akan dipandang hina oleh Allah dan manusia.

Ke-10 – melalui sifat buruk sangka. Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa diselidiki terlebih dulu amat dicela oleh Islam. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Nanti akan ada seseorang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak. Sesungguhnya orang yang berkata itulah sebenarnya yang rosak dirinya.” (Riwayat Muslim)

Tiada ulasan: